In het najaar van 1975 doet de Gemeente Nijkerk in de Nijkerkse Courant een oproep om enkele nog niet bestaande sporten in de gemeente Nijkerk van de grond te krijgen. Gevraagd worden enthousiaste en sportieve inwoners, die willen meehelpen om het sportaanbod in de gemeente te vergroten. Eén van de genoemde sporten is handbal.

Rob van de Pol

De uit Amersfoort afkomstige Rob van de Pol is dan sinds maart woonachtig te Nijkerk en is vanaf jonge leeftijd al opgegroeid met de handbalsport bij HV Amersfoort. Hij leest de oproep en neemt contact op met de afdeling Sportzaken van de Gemeente Nijkerk. Gezamenlijk wordt er gekeken naar de (on)mogelijkheden en worden er contacten gelegd met de afdeling Utrecht van het Nederlands Handbal Verbond. Er blijken veel zaken aan het licht te komen waaraan gedacht en gewerkt moet worden. Behalve mogelijk nieuwe leden, moeten er financiële mogelijkheden, trainingsgelegenheid, een veld, ruimte in de sporthal, bestaansrecht en groeimogelijkheden aanwezig zijn.

Handbalenthousiastelingen

De Gemeente Nijkerk, het NHV en de HV Amersfoort zijn enthousiast en helpen enorm mee om vele randvoorwaarden te creëren. Via een oproep in de plaatselijke courant worden handbalenthousiastelingen in de gemeente opgeroepen om contact op te nemen met Rob en zelf gaat hij bij kennissen en (oud-)handballers in de omgeving informeren naar een mogelijk lidmaatschap.

Oprichtingsvergadering Voice

Op 8 april 1976 volgt een oprichtingsvergadering in de Kardinaal Alfrinkschool en daar worden genoeg mensen bereid gevonden om samen de schouders onder een nieuw op te richten vereniging te zetten. Het eerste bestuur wordt gevormd en bestaat uit Dick van Rijn, Bram Jutte, Wim van der Rest, Annemarie Hensens en Rob van de Pol. Wim komt met het voorstel om de vereniging VOICE te noemen. De betekenis is niet alleen 'stemhebbend' maar staat ook voor Voor Ons Is Clubleven Eendracht.

Voice - Voor Ons Is Clubleven Eendracht

Wim van der Rest

Trainingsgelegenheid & wedstrijden

Trainingsgelegenheid wordt gevonden op het sportveld en de gymzaal van de Christelijke Mavo en wedstrijden buiten zullen gespeeld worden bij de HV Amersfoort op Sportpark De Bokkeduinen. Sporthal Strijland wordt de thuisbasis voor de zaalcompetitie.

Heren- en damesteam - oktober 1976

Gestart wordt met een heren- en damesteam en in oktober 1976 spelen zij voor het eerst in de zaalcompetitie. In de loop van de tijd komen er ook steeds meer jeugdleden de gelederen versterken. Vooral de schoolhandbaltoernooien in de paasvakantie en later in de kerstvakantie in Sporthal Strijland doen wonderen. Vele scholen/teams nemen deel aan deze toernooien en dagen achtereen genieten honderden scholieren van een enorme happening. Bomvolle tribunes, een geweldig sportieve sfeer en lange, spannende wedstrijddagen zorgen voor naamsbekendheid en nieuwe leden.

Festiviteiten, handbalkampen en uitstapjes

In de eerste jaren is er vooral een geweldige groei in het aantal jeugdleden en mede door vele festiviteiten, handbalkampen en uitstapjes wordt HV VOICE als "die vereniging waar gezelligheid, een stevige onderlinge band en sportiviteit voorop staan" gezien binnen Nijkerk.

Accommodatie Watergoor - 15 september 1984

Op zaterdag 15 september 1984 is het dan eindelijk zover dat HV VOICE een eigen echte accommodatie krijgt in plan Watergoor. De houten kantine en kleedkamers worden gebouwd door vrijwillige klussers. Vele vrije uren worden gestoken in het opbouwen en beheren van de accommodatie en VOICE heeft eindelijk 'een eigen huis'. Op het veld wordt dan inmiddels al drie jaar gespeeld. Een tweede veld is bij de opening ook aangelegd.